Европейския парламент охвърли исканията на Българските превозвачи


Комисията по транспорт в ЕП отхвърли поискания от България компромисен вариант за пакета "Мобилност”. Това стана ясно, докато българските превозвачи протестират на площад "Люксембург“ в Брюксел, съобщи БГНЕС.
От разгледаните три доклада днес, Комисията по транспорт на Европейския парламент подкрепи единствено предложението камионите, извършващи товарни превози в ЕС, да се връщат веднъж на три седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик. Това не е окончателно решение и въпросът предстои да бъде обсъден в пленарната зала на ЕП.
Отхвърлени бяха двата доклада, свързани с почивките на водачите и техните възнаграждения.
Предстои по-късно днес евродепутатите от комисията да решат как ще продължат работата по тези теми и засега не е известно какви текстове ще бъдат подложени на гласуване в пленарната зала - същите, променени или нови.
Днешното решение е само стъпка от очертаването на становището на ЕП в преговорите с Европейската комисия и Съвета на ЕС. 
Днес българските превозвачи излязоха на протест пред Европейския парламент в Брюксел срещу текстове в пакета "Мобилност 1“. 
Около 360 шофьори и 10 камиона се включиха в демонстрацията, информира БНР. Към тях се присъединиха и техни колеги и съмишленици, които живеят в белгийската столица, 260 румънски превозвачи и представители на полски, унгарски и литовски професионални сдружения. 
От бранша искат предложените промени, засягащи командировките на шофьорите, връщането до страната на всеки четири седмици и нощните им почивки, да не бъдат приети, защото според тях това ще доведе до масови фалити на български превозвачи.
Организаторите уточняват, че изявата им е подкрепена от българското правителство, Народното събрание и българските евродепутати. Исканията им бяха подкрепени също от българския държавен глава Румен Радев.
В протеста се включи и транспортният министър Росен Желязков, както и българските евродепутати - Андрей Новаков, Андрей Ковачев, Асим Адемов, Ангел Джамбазки."Протестът на българските превозвачи и колегите им от Полша, Литва, Унгария, който ще се състои в четвъртък в Брюксел, не е израз на евроскептицизъм. Това каза в ефира на "Здравей, България” Росен Желязков. Този пакет радикално погазва принципите на ЕС за функционирането на свободния пазар, конкурентоспособността, правата за достъп, свободното движение на хора. Докладчиците по тези антиевропейски досиета трябва да се срамуват от основателите на Съюза”, категоричен бе Желязков.
Той обясни, че две от трите досиета, които ще се разглеждат от транспортната комисия в четвъртък, са против нашите национални интереси и тези на другите страни от групата на единомислещите.
"Може да се получат интересни решения, които да отидат в пленарна зала. Например докладът за връщането на камиона да бъде приет, а на съвет това нещо вече е отменено. Тогава ще се отиде на трилози и комисията ще ни подкрепи”, каза още транспортният министър.
 "Червената линия, която не може да бъде премината, е безумното задължение да се връщат машините и шофьорите в България. Това са свободни хора. Откъде накъде ще карат един човек на всеки 4 седмици да си бъде вкъщи. Това си е принуждаване. Западните държави се опитват да фалират бизнеса и да превърнат хиляди български семейства в емигранти”, заяви евродепутатът Ангел Джамбазки.
"Нашето мнение е, че трябва да се спре с този двоен стандарт и с изкуствените правила, които се налагат на нашия бранш”, заяви собственикът на транспортна фирма Димитър Рашков.
Какво обсъжда днес Комисията по транспорт на Европейския парламент
Европейската Комисия по транспорта ще обсъди отново предложенията за промени в правилата за дейността на международните превозвачи. Първоначално парламентарната комисия прие становището си в средата на миналата година, но след това пленарната зала на ЕП отхвърли предложените промени и върна текстовете за ново разглеждане.

Парламентарната комисия разгледа три доклада
Предложените в докладите промени запазват намерението за въвеждането на електронни тахографи, както и обособяването на охраняеми паркинги за почивка на международните шофьори, където да има достъп до храна, вода, душове, интернет връзка. Правилата засягат сроковете за почивка на шофьорите, както и проверките на тяхната дейност.
Предлага се проверките да бъдат извършвани основно в служебните помещения на фирмите, а по-рядко на пътя. Предвижда се, ако при проверка на пътя шофьор не разполага с необходимия документ, този документ да бъде изпращан от фирмата до проверяващите по електронен път.
По отношение на почивките на водачите се предвижда фирмите, за които те работят, да им плащат средствата за път до дома. Допуска се водачите да ползват почивките си и в превозното средство, ако то разполага с място за спане. Въвежда се определение за дом - "регистрираното местопребиваване на водача в държава" от ЕС.
Предлага се държавите от ЕС да насърчават обособяването на паркинги за международни товарни превозни средства на всеки 100 километра. Друго предложение е нормалната седмична почивка, намалената седмична почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа да не се ползва в превозно средство, а в други подходящи спални и санитарни условия. Такова настаняване следва да бъде осигурено или платено от работодателя, или да бъде в дома на водача, или на друго място по избор на водача. 
Фирмите за превоз следва да направят необходимото водачите да могат да прекарат у дома или на друго място по свой избор поне една нормална седмична почивка или една седмична почивка от повече от 45 часа преди края на всеки три последователни седмици. Водачът следва да съобщи писмено на своя работодател не по-късно от две седмици преди времето за почивка, ако ще почива извън дома си.
Тези и други предложения ще бъдат гласувани днес в парламентарната комисия. След това се очаква приетите текстове да бъдат разгледани на пленарна сесия на ЕП. Ако евродепутатите се обединят около ясен набор от нови правила, това ще очертае преговорната им позиция със Съвета на ЕС. Едва когато двете институции постигнат единодушие в преговорите за промяна на правилата, новите изисквания ще влязат в сила.
Съветът на ЕС прие през декември своето преговорно становище
Съветът предвижда всички камиони в ЕС, заети с международни превози, да разполагат с електронни тахографи до 2024 година. Според европейските министри е необходимо т. нар. каботаж да се извършва до три пъти в рамките на седем дни. Каботаж е определение за дейност, при която с товарен камион се извършва услуга в границите на държава от ЕС, в която превозното средство не е регистрирано. След като веднъж са извършени три каботажа за седмица се предвижда въвеждането на "срок за охлаждане" от пет дни, преди отново камионът може да бъде използван по същия начин в същата държава.
Съветът е на мнение, че собствениците на фирмите за превоз трябва да осигуряват на водачите възможност да се връщат у дома поне веднъж на четири седмици. Когато водачът е избрал да ползва две съкратени почивки, той ще трябва да се прибира у дома след три седмици работа. Обичайните седмични почивки трябва да бъдат извън кабината на превозното средство. 
Източник : Вести

Ако ви е харесала публикацията,ще Ви бъдем благодарни да я СПОДЕЛИТЕ!

Подобни новини

Следваща
« Предишна
Предишна
Следваща »